در گذشته‌ای نه‌چندان دور اگر یک خودرو به پشتوانه یک کارخانه چینی به بازار ایران می‌آمد با جبهه‌گیری‌ها و انتقادات زیادی مواجه می‌شد. اما در سال‌های اخیر با افزایش نسبی کیفیت این محصولات و بالا رفتن سطح رقابت در بازار خودرو خودروهای چینی نه‌تنها جایگاه خوبی را در بازار ایران پیدا کرده‌اند بلکه توانسته‌اند طرفداران پروپاقرصی نیز برای خود دست‌وپا کنند. یکی از خودروهایی که توانست با حضور در بازار ایران به فروش خوبی دست پیدا کند، هایما S5 است. این خودروی چینی یکی از محصولات شرکت خودروسازی فاو است که پس از خرید سهام شرکت مزدا توسط این شرکت خودروسازی بر روی خط تولید قرار گرفت. هایما S5 در سال 1396 با کمک ایران‌خودرو به ایران رسید و تاکنون در این بازار باقیمانده است. هرچند که این خودرو طرفداران خاص خود را دارد اما نظرات منفی و انتقادات واردشده به آن هم کم نیست. در متن 5 مزیت جذاب ماشین هایما S5 به مزیت‌های این خودرو پرداختیم، اما در این متن قرار است به 3 عیب این خودرو بپردازیم.

معرفی کلی ماشین هایما S5

هایما S5 در ابتدا با یک پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی به بازارهای ایران آمد و پس‌ازآن پای پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژ نیز به این بازار باز شد. هایما S5 با پیشرانه طبیعی خود می‌تواند قدرتی حداکثر تا 120 اسب بخار و گشتاوری تا 160 نیوتن متر داشته باشد. این ارقام با توربوشارژ شدن پیشرانه تا حدود 161 اسب بخار و 223 نیوتن متر افزایش می‌یابند. پیشرانه تنفس طبیعی یک گیربکس 5 سرعته دستی را به‌عنوان همکار خود برای انتقال قدرت انتخاب کرده است. این همکاری در هایما S5 توربوشارژ به‌واسطه یک گیربکس اتوماتیک CVT انجام می‌پذیرد. اگر یک هایما S5 معمولی دارید باید برای رسیدن از حالت صفر به صد حدود 14 ثانیه صبر کنید. این زمان با فعال شدن فناوری توربوشارژ تا 9.5 ثانیه کاهش می‌یابد. در نهایت برای پیمودن یک مسیر ترکیبی صد کیلومتری به پیشرانه تنفس طبیعی به 7.5 لیتر بنزین و با پیشرانه توربوشارژ به 8.5 لیتر سوخت نیاز دارید.

1- ضعف سیستم فنی
اگر مشخصات ذکرشده در بالا را در کنار وزن 1.5 تنی هایما S5 قرار دهید احتمالا متوجه خواهید شد که چنین قدرتی شما را در پشت سربالایی نگه‌داشته و نمی‌تواند کشش خوبی برای خودرویی در این کلاس وزنی ایجاد کند. همچنین اگر نگاهی به لیست خودروهایی که در کلاس قیمتی این خودرو قرار گرفته‌اند، بیندازید احتمالا دیدن عدد 14 در ستون شتاب صفر تا صد هایما S5 شما را متعجب خواهد کرد. ازآنجاکه هایما S5 خودرویی با طراحی اسپرت است، انتظار می‌رود که این حالت اسپرت را در همه قسمت‌های خود حفظ کند. اما ثبت زمان 14 ثانیه در این بخش نمی‌تواند هرگز انتظارات شما را از یک خودروی اسپرت برآورده کند.
از سوی دیگر پیشرانه هایما S5 چندان سر سازگاری با گیربکس آن ندارد. این موضوع باعث می‌شود که رانندگی در مسیرهای شهری یا ناهموار تبدیل به یک تجربه نسبتا زجرآور برای راننده شود. فناوری توربوشارژ هم که از همان بدو ورود ناهماهنگی خود را با بنزین ایران نشان داد، در هایما S5 نیز با تاخیر فعال شده و در دور موتور بالا شما را به زحمت می‌اندازد.

2- ضعف سیستم ایمنی

ازدیاد امکانات رفاهی در بیشتر خودروهای چینی سبب شده که توقعات تا حد زیادی از این محصولات بالا رفته و کمبود کوچک‌ترین تجهیزات در این خودروها به‌خوبی به چشم آید. نگاهی کوتاه به فهرست امکانات ایمنی رقبایی مانند جک S5 و چری تیگو 5 نشان می‌دهد که هایما S5 با نداشتن امکاناتی چون کنترل سرعت در سرازیری، فرمان حساس به سرعت و سیستم اتوپارک در این بخش چندان حرف زیادی برای گفتن ندارد.
از سوی دیگر سازندگان هایما به کسب پنج ستاره ایمنی از C-NCAP می‌نازند اما باید گفت که این آزمون‌ها چندان استاندارد نبوده و ستاره‌های ایمنی آن نیز در سطح جهانی چندان درخشان نیست. ازاین‌رو قبل از خرید باید هایما S5 را موردبازنگری دقیق در بخش ایمنی قرار دهید. احتمالا تجربه یک‌بار رانندگی با فرمان نرم این خودرو در سرعت‌های بالا شما را وادار به اعتراف به این موضوع خواهد کرد.

3- ضعف در قیمت‌گذاری و خدمات پس از فروش
یکی از مشکلاتی که در سال‌های اخیر گریبان بازار خودروهای ایران را گرفته، رشد تصاعدی قیمت بدون رشد کیفی خودروهای است. هایما S5 نیز از این قاعده مستثنا نبوده و بدون تغییر در قسمت کیفی همراه با موج گرانی به سمت بالا صعود می‌کند. در حال حاضر قیمت تمام‌شده این خودرو با توجه به کمبود امکانات در بخش‌های مختلف و کیفیت نه‌چندان مناسب متریال داخلی چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.
از این موضوع گذشته خریداران هایما S5 به پشتوانه ازدیاد نمایندگی‌های ایران‌خودرو در سطح شهرها اقدام به خرید این خودرو نمی‌کنند. غافل از اینکه یافتن لوازم جانبی هایما S5 چندان کار راحتی نیست و نیاز به صرف زمان و هزینه زیادی دارد. ازاین‌رو هایما S5 کارکرده در بازار خودروهای دست‌دوم چندان خواهانی نداشته و با افت قیمت زیادی روبه‌رو می‌شود.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *