خانه / به قلم فارسی ها / اوقات فراغت دانش آموزان و رسالت دستگاه های فرهنگی

اوقات فراغت دانش آموزان و رسالت دستگاه های فرهنگی

محمد بارونی در وبلاگ “نامه ی مهر” نوشت:

از مهمترین سرمایه هایی که خدای متعال به آدمیان عطا کرده است “عمرانسان” است. اگر انسان از این فرصت به خوبی استفاده کند، می تواند به هدف آفرینش خود که همانا رسیدن به فلاح و رستگاری است دست یابد.

درگذران زندگی فرصت هایی پیش می آید که افراد اوقات خود را به دور از وظایف اصلی می گذراند که به آن اوقات فراغت می گویند. به عبارتی اوقات فراغت مدت زمانی است که پس از انجام کار موظف روزانه، باقی مانده است وانسان فرصت دارد که با میل و رغبت خود فعالیت خاصی را انتخاب کند و انجام دهد.

با توجه به این که اوقات فراغت قسمتی ازعمر با ارزش انسان است و این اوقات زود گذرند و به آسانی به دست نمی آیند و از دست دادن آن موجب ناراحتی و پشیمانی می شود، شایسته است ازاین اوقات، بر اساس میل و انگیزه بهترین استفاده شود.

بنا به نظر صاحب نظران استفاده درست از اوقات فراغت سبب ” تامین بهداشت روانی” فرد می شود. چرا که پرداختن به اموری که بر اساس میل و رغبت صورت می گیرد، نوعی رضایت خاطر را به دنبال دارد که در پرتو آن نگرانی ها و اضطراب ها از بین می روند و فرد به آرامش خیال دست می یابد .

اوقات فراغت مناسب ترین فرصتی است که فرد از طریق مطالعه، تحقیق و پژوهش، شرکت در جلسات آموزشی، علمی، دینی، اخلاقی، هنری و .. به ” توسعه مهارت های شناختی ” می پردازد.

اوقات فراغت زمان مناسبی است تا فرد ازطریق فعالیت های ورزشی و” پرورش جسم “، بدنش را سالم نگه دارد تا مهمان خوبی برای روح و روان باشد. چرا که ورزش ضمن آن که نوعی بازی وعملی نشاط انگیز است می تواند برای مدتی فرد را از نگرانی ها و دلشوره ها دور کند.

اوقات فراغت زمان خوبی است که فرد به دور از قالب های تکراری، آزادانه و با رضایت خاطراندیشه کند و به ” تفکرخلاق ” که خمیرمایه اختراعات بشری است، بپردازد.

اوقات فراغت از آن جهت که سبب تامین بهداشت روان، توسعه مهارت های شناختی، پرورش جسم و ظهور استعدادها و خلاقیت ها است می تواند در”رشد و تعالی شخصیت ” فرد و ” رشد و تعالی فرهنگی جامعه” موثر واقع شود .

لذا با توجه به فصل تابستان و آغاز تعطیلات فصلی مدارس و برای استفاده ازاین بخش سرمایه ارزشمند انسانی انتظار می رود، اداره آموزش و پرورش با ایجاد پایگاه های تابستانی، اداره تربیت بدنی با فعال کردن هیات های ورزشی، بسیج دانش آموزی با همکاری مساجد وانجام فعالیت های فرهنگی و اردویی، جمعیت هلال احمربا برگزاری کلاس های امداد و نجات، دارالقرآن ها با ارایه برنامه های قرآنی، حوزه های علمیه با تشکیل کلاس های تفسیرقرآن، تاریخ اسلام و … برای دبیران، کانون های پرورشی، تربیتی و فرهنگی با برنامه های متنوع، پژوهش سرای دانش آموزای با برگزاری کلاس های تحقیق و پژوهش و نجوم، اداره ارشاد اسلامی با فعال کردن گروه های هنری و فرهنگی، کتابخانه های عمومی با برنامه های خاص خود و دیگر موسسات آموزشی و تربیتی با ایجاد زمینه های لازم در جذب، سازماندهی، نگهداری و اجرای برنامه های کارآمد، برنامه ریزی لازم را انجام دهند تا اوقات فراغت این سرمایه های ملی که آینده سازان جامعه ی مهدوی می باشند به بهترین صورت سپری شود.

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشوذفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

رفتن به بالا